Contribution undersøger markedet, giver facts og rådgiver om:

Value propositions

Hvilke specifikke produkt- og servicefordele oplever kunderne og hvordan forankrer vi dette i stærke value propositions? Se udvalgte tips om value proposition.

Brand værdi

Hvilke prisforskelle (premiums) oplever kunderne som rimelige blandt markedets udbydere? Brug conjoint analyser eller andre prisanalysemetoder til at give svar.

Prisstrategi, prismodeller og prisniveau

Hvilken prisstrategi, prismodel udnytter bedst kundernes opfattede værdi og hvad skal priserne konkret være? Læs mere under prisstrategi.

Produktporteføljeoptimering

Hvilken porteføljesammensætning kapitaliserer bedst på markedspotentialet og prissegmenterne? Se også i blogindlægget om prisoptimering.

Prissegmentering

Hvilke prissegmenter eksisterer i markedet og hvordan drager vi størst fordel af dem? Svarene findes normalt ved grundige prisanalyser.

Prissætning

Få råd om psykologiske prisbarrierer igennem analyser af betalingsvillighed. En præcis afdækning af prispunkter kan fremme beslutningen om regulering af den aktuelle prissætning.

Operationel prisoptimering

Hvor meget gives i rabatter og gratis services og til hvilke kunder? Hvordan er de interne holdninger til vores priser, samt de underliggende processer og rammer. Og hvordan optimere vi dem? Se også afsnittet om Prisoptimering.

 

Klik her for at lære mere om vores metoder →

 

Klient Case

Situation

En klient var vej at sænke priserne grundet oplevet prispres fra eksisterende konkurrenter samt nye Kina producenter.

Vores opgave

Contribution blev bedt undersøge, hvor meget priserne skulle sænkes for at fastholde de aktuelle markedsandele.

Fremgangsmåde

En Værdikort (oplevet værdi og oplevet pris) analyse blev gennemført blandt kunderne i Skandinavien.

Konklusion

Klientens interne opfattelse viste sig forkert, idet den store majoritet af kunder oplevede, at klientens produkter var både billigere og langt bedre end konkurrenternes.
En prissænkning var altså grundløs. Tværtimod blev priserne hævet uden negativ kunderespons.