Blog

Value Proposition

By |November 17th, 2014|

Lad pris og value proposition spille bold. Det er uden tvivl rigtigt, når sælgerne rapporterer, at kunderne kun vil tale pris. Men det vil de kun fordi jeres value proposition ikke er godt nok italesat, eller fordi kunden spiller spillet...

Rabatstyring

By |November 17th, 2014|

Jo snævrere rabatrammer sælgeren har, jo mindre rabat gives. Sådan er det bare. Det er veldokumenteret, at rabatrammer udnyttes fuldt eller næsten fuldt af sælgere. Og det er ikke en kritik...

Prissætning

By |November 17th, 2014|

På langt de fleste produkter findes psykologiske prisbarrierer. Er man nødt til at hæve prisen ud over disse kan det lige så godt gøres med format. Undersøgelser af betalingsvillighed afslører som hovedregel en eller flere psykologiske prisbarrierer...

Cost to Serve

By |November 17th, 2014|

Ting, der koster 0 kr. opfatter kunder ikke har nogen særlig værdi. Så selv om du giver services væk gratis bør de have et prisskilt. Kunden forstår dermed bedre, at de services, der måske koster en del for jer at levere, også bør have værdi...

Prisanalyse

By |November 16th, 2014|

Enhver virksomhed efterstræber den optimale pris til dens produkter. En prisanalyse kan normalt give svaret, men eftersom mange har haft eller hørt om dårlige erfaringer med prisanalyser er det ikke overraskende, at der er en vis skepsis. Men det betyder ikke, at man skal fravælge dem. Derimod skal...

Prisoptimering

By |November 16th, 2014|

Prisoptimering er normalt det mest effektfulde forbedringsområde på bundlinien. 1% prisforbedring batter ganske enkelt mere end 1% besparelser, eller 1% omsætningsvækst. Og er priserne ikke blevet optimeret...

Prisstrategi

By |November 16th, 2014|

Der findes på nettet mange bud på, hvad en prisstrategi omfatter. Imidlertid roder en del rundt i, hvad der er strategi, taktik og transkaktionel prissætning. Fastlæggelsen af en strategi for pris  bliver eksempelvis beskrevet […]

Conjoint analyse

By |November 16th, 2014|

Conjoint analyse tilhører de såkaldte trade-off metoder, hvor man skal træffe et valg mellem produktkombinationer. Hvilke egenskaber produktet skal bestå af? hvilken emballage appellerer mest? og hvad er den optimale pris?